недеља, 26. фебруар 2012.

The Mist (2007)

Žanr: Horor | Naučna Fantastika | Triler
Režija: Frank Darabont
Glumci: Thomas Jane, Marcia Gay Harden, Laurie Holden...

Žestoka oluja oslobađa krvožedna stvorenja koja napadaju mali grad, gde se nevelika grupa ljudi zatvara u supermarket boreći se za svoje živote.

Pre svega napomena da je ovaj film zasnovan na priči Stivena Kinga. Od njega može svašta da se očekuje tako da uspeh filma zavisi od maštovitosti filmotvoraca. E sada pogledajte koja su to dva filma zasnovana na pričama Stivena Kinga a da su u režiji Frenka Darabonta. The Shawshank Redemption (Bekstvo Iz Šošenka) i Green Mile (Zelena Milja). Savršeni filmovi. Ima li onda razloga da sumnjate da treći film u saradnji ovog dvojca nije takav? Ni najmanje.

Filmove sa čudovištima volim da gledam jer su mi zanimljivi ali većina njih su prilično loši (Čast prvom i drugom Alienu kao i prvom i drugom Predatoru). Nekako se sve tu zasniva čovek vs. stvorenja pa udri Mile letnji dan do podne. Do ovog filma nisam video nijedan gde čovek nije imao ama baš nikakvu šansu u sukobu sa tim drugim stvorenjima. Ovde su stvorenja jeziva i zaista osetite beznađe pri pojavi svih njih. A sada ću vam reći da su ta stvorenja najmanje bitna stavka u filmu. Ona su tu da predstavljaju opasnost i to je to.

Ovde je akcenat bačen na ljudsku psihu. Kako se čovek ponaša u momentima kada je njegova zadnjica u pitanju. Ne braćo i sestre, ovde nema heroja, ovde su obični ljudi. Među njima ima i ovakvih i onakvih ali nemamo ono supermen sranje gde jedan baja može da skrši bilo koga. Ok, nije ni to nužno loše, recimo u Predatoru se Švarcika muški nosio sa dotičnim. Ali ovo nije takav film. Ovo je pre svega horor ljudske psihe. Likovi su takvi da će vam ući pod kožu. Ili ćete ih voleti ili mrzeti. Da ne bih mnogo spoilovao zbog ljudi koji nisu pogledali film reći ću da postoji jedna scena, da se tako izrazim, žrtvovanja. Braćo i sestre, od te scene sam se zaledio.

Ovaj film je toliko višeslojan i ima toliko segmenata da je to za poštovanje. Neki hvale a neki kude efekte. Iskreno da vam kažem, gledao sam film barem deset puta i nijednog momenta nisam obratio pažnju na njih. To valjda dovoljno govori koliko je film dobar. Atmosfera u filmu je genijalna. Najčešće je jeziva i to kulminira na samom kraju. Čitao sam takođe kako neki mudroseri kritkuju kako je film loš sa psihološke strane. Pretpostavljam da je većina njih bila u bezizlaznoj situaciji i smrtonosnoj opasnosti gde su morali da brinu za svoje bližnje pa su kompetentni proceniti. Neću se baviti psihom tih ljudi jer je ovo horor, a horor podrazumeva ono najstrašnije ili najtamnije u ljudskom umu, a to je ovde i predstavljeno.

Hajde opet da se potrudim da manje spoilujem. Imamo jednu scenu u kojoj jedan lik plače bez suza. Ustvari to je plač u kom vidimo njegov krik ali ne i suze. To su neki pripisali lošoj glumi dotičnog lika. Da li zaista mislite da bi čovek koji je napravio Zelenu Milju i Bekstvo iz Šošenka dozvolio sebi toliki propust. Meni su ta scena i taj plač savršeni takavi kakvi jesu. Jednostavno jeza vam u tom momentu probija kosti i ta scena i takav plač su genijalno uklopljeni tu. Sada malo o muzici. Postoji dva načina za ubacivanje muzike u film. Ili postavite da film bude u službi muzike ili da muzika bude u službi filma. U životu nisam video bolje uklopljenu muziku u film, tj. jednu pesmu. Ako je neko od vas služao Dead Can Dance i njihovu pesmu Host of Seraphim onda zna o čemu pričam. Braćo i sestre ja muziku slušam barem 10 sati dnevno. Ovako jezivo ništa nisam čuo u mom životu. Naj scena mi je završnica, ali ona traje dugo i celom tom završnicom se vrti Host Of Seraphim.

E sada malo o toj završnici. Postoji dve verzije, ona za sekaperse i devojčice koje ne mogu da popiju udarac u stomak. Ona obara ocenu filmu barem za tri. Postoji i pravi kraj, kraj koji je za mene jedan od najšokantnijih ako ne i najšokantniji kraj ikada. Posle toga ostanete sleđeni dugo ne znajući šta da mislite o filmu. Verovatno ćete tu biti podeljenog mišljenja, ali verujte mi braćo i sestre, ta sumnja brzo nestaje, a sa vremenom raste i oduševljenje ovim remek delom ne horora već kinematografije.

Na početku filma možemo videti sliku iz Kingovog serijala Mračna Kula. Osim te slike film ima još referenci na taj književni serijal. Takođe u jednoj sceni čovek natrčava na rotirajuću policu sa knjigama. Sve knjige na toj polici napisao je Stiven King. Apoteka do supermarketa se zove King's Pharmacy.  Darabont je prihvatio da režira film tek pošto je ubedio producente da se kraj filma iz scenarija ne menja.

On je hteo da film bude snimljen u crno beloj tehnici i u specijalnom izdanju ovog filma, uz ovaj standardni, dobija se i disk sa tom crno belom verzijom. Darabont je želeo da King glumi u filmu ali kada je ovaj to odbio, ta uloga je dodeljena Brajanu Libiju koji se pojavljuje u svakom Darabontovom filmu. Ovo je nakraći film koji je do današnjeg dana snimio Darabont. King se plašio kako će ova njegova priča biti ekranizovana dok je Darabont ovu ekranizaciju nazvao najsrećnijim momentom u karijeri.

Završnica. Jezivo, šokantno i neponovljivo. Muzika savršeno nosi ovaj kraj filma.

Moja ocena: 10/10

Drugo Mišljenje: The Mist (2007)