четвртак, 6. септембар 2012.

Necronomicon (1993)

Alternativni naziv: Necronomicon: Book of Dead
Režija: Christophe Gans, Shûsuke Kaneko, Brian Yuzna
Glumci:  Jeffrey Combs, Tony Azito, Juan Fernández...

Čuveni pisac H.P. Lavkraft traži knjigu Nekronomikon. On saznaje da se ona nalazi u staroj biblioteci i čuvaju je monasi. Potom, on prepisuje neke priče koje se odmotavaju pred njegovim očima.

Da se razumemo, ako na ovo gledamo kao na nešto što je zasnovano na Lavkraftu, nećemo se baš usrećiti. Realno ja do sada nisam ništa gledao što je zasnovano na njegovim delima a da je približno dobro kao ona sama. Drago mi je da sam potpuno uspeo da isključim Lavkraftove priče iz glave jer sam u ovom filmu uživao. On se sastoji od četiri priče koje su režirala tri režisera. Prva je ona koja traje celim tokom filma a tiče se samog Lavkrafta. On pronalazi tu dobro čuvanu knjigu i što se tiče te priče nećemo videti nešto posebno osim opasnosti koju ta knjiga nosi.

Ono što je sjajno, to su tri glavne priče koje Lavkraft prepisuje iz knjige. Dopalo mi se što su toliko različite, što su prilično maštovite i mogu vam reći, sadrže dobru količinu šoka. Prva priča je o liku koji je nasledio staru kuću od nekog svog pretka. On ubrzo saznaje za jezivu i tragičnu sudbinu koja je zadesila njegovog pretka kao i razloge zbog koga se to desilo. Ova priča se bavi oživljavanjem mrtvih i buđenju nečega mnogo užasnijeg. Ovde ćemo videti i čuvenog Cthulhu-a. Odlična stvar je što ovde nemamo današnj CGI pa su korišćene maske. Možda će nekom ovo delovati siromašno, niskobudžetno ali meni iskreno izgleda sjajno.

Druga priča podseća na priče iz Zone Sumraka i lako bi mogla da se smesti u te serije. Radi se o liku koji je pronašao način da živi večno ali za to moraju da se obezbede jezivi uslovi i da se čine užasne stvari. Ako volite Zonu Sumraka, ova priča će vas svakako zadovoljiti. Sigurno je da ona ima predvidiv kraj ali postoji jedan sitan jeziv detalj koji svakako ne možete očekivati. Što se tiče treće priče, ona je definitivno najšokantnija od svih. Sporo se razvija što može nekom da smeta ali meni je ovo bila odlična priprema za najbolesniju ideju i najveći šok u filmu.

Možda, da je od svake priče napravljen film, ne bi rezultat bio ovako dobar. Ovako se u priče moralo ubaciti samo ono najbitnije tako da gledalac neće imati prostora za dosadu. Rekoh, zanemarimo Lavkrafta na momenat, ovde imamo gotovo sve podvrste horora, imamo tri različite atmosfere u tri priče, imamo odlične ideje. Teško je ne biti zadovoljan time u ovom vremenu kada je horor spao na najniže moguće grane.

Režiser Shûsuke Kaneko nije znao ni reč engleskog kada je režirao ovaj film. Brajan Južna, režiser treće priče se pojavljuje u filmu kao sporedna uloga. On glumi taksistu koji čeka Lavkrafta. Kod nas u Srbiji je objavljena knjiga Necronomicon koja sadrži Lavkraftove priče. Mogu da se pohvalim da sam vlasnik jednog primerka. Svako ko ceni i voli Lavkrafta trebao bi imati to delo u svojoj biblioteci.

Teško je odabrati ovu scenu. Svaka priča ima jednu ili više odličnih scena, ali zbog same atmosfere i momenta u kom se pojavio, ova pojava Cthulhu-a mi je možda ostavila najbolji utisak.