The Sixth Sense (1999)

Kod nas nazvan: Šesto Čulo
Žanr: Drama | Misterija | Triler | Horor
Režija: M. Night Shyamalan
Glumci: Bruce Willis, Haley Joel Osment, Toni Collette...

Dečak koji komunicira sa duhovima koji ne znaju da su mrtvi traži pomoć od dečijeg psihologa slomljenog srca.

Šta god ljudi pričali o Šamalanu (ja ću ga zvati tako jer baš i nisam siguran kako se čita) za mene je on kralj. Čovek koji smisli remek dela The Sixth Sense, Unbreakable, The Village, te sasvim ok Happening, Signs zaslužuje moje poštovanje. Naravno, i on ima promašaje, ali nije zaslužio da ga toliko kritikuju zbog njih. Šta onda reći za Finčera koji je napravio Se7en, Fight Club pa je na to dodao Social Network? The Sixt Sense je jedan od onih filmova koji su dobri celom dužinom, koji vas drže prikovanim za ekran do samog kraja, a na samom kraju vas šokiraju i obore sa nogu. Najveći preokret Šamalan je izveo u samom The Village, to je nešto najneočekivanije ikada. Ovde je kvalitet preorkreta u tome što je toliko emotivan da gledalac dugo ostane u šoku.

I u zadnje vreme se prave filmovi sa finim twistovima ali nekako do tog twista ne briljiraju kao ovaj. Npr The Uninvited koji mi se baš zbog twista dopao, bez njega nije naročito inspirativan. The Orphan je tu mnogo bolji i ima sasvim dobar twist ali opet ni blizu ovom remek delu. The Sixt Sense je odličan celom dužinom. Usputne priče nekih likova su zaista potresne i ostavljaju i više nego upečatljiv utisak. Tu bih pre svega izdvojio veoma jezivu priču jedne devojčice. Što se tiče same ideje pričanja sa mrtvima, to i nije naročito epohalno ali ume i da bude veoma klizav teren (Jonah Hex). Ali pričanje sa mrtvima koji i ne znaju da su mrtvi... priznaćete da je to već nešto originalno i prilično zanimljivije zvuči. Sve te priče su veoma dobre, čak i odlične. U glavnoj ulozi pored, verovatno jedino meni užasno antipatičnog Hejli Džoel Osmenta, našao se i čuveni Brus Vilis. A kao što znate, braćo i sestre, to je lik sa kojim se saživite i kada je neka potpuno sporedna uloga pa čak i negativac. Zbog toga cela priča i sam twist još više dobijaju na vrednosti.

Možda je Šamalan u nekim drugim svojim filmovima imao propuste. Ja ovde ne vidim ni jedan. Zbog toga je ovaj film za mene remek-delo. Sve ideje su odlične, atmosfera je potpuno mračna, priča vas lako pridobije, twist vas šokira, do sada nisam sreo nekog ko nije oduševljen njime... Treba li vam još neka preporuka?

Šamalan je ovaj film opisao kao nešto između The Exorcista i Ordinary People. "I see dead people" je čuvena rečenica koja je ušla u 100 najboljih rečenica izgovorenih na filmu po izboru Premiere i Američkog Filmskog Instituta. Scene su snimane onim redosledom kojim su i prikazane u filmu. Jedan od četiri horor filma koji su bili nominovani za oskara (The Exorcist, Jaws, The Silence of The Lambs). Premijera filma je bila na Šamalanov rođendan. Doni Volberg je izgubio oko 20kg za potrebe ovog filma. Šamalan je ulogu Malkolma pisao specijalno za Brus Vilisa. On se pojavljuje u filmu kao doktor. To je učinio zato što u porodici ima mnogo doktora.

Naj scena u kojoj vam ništa slikom ne odajem:

Preokret...

Moja ocena: 10/10