недеља, 25. март 2012.

The Ninth Gate (1999)

Kod nas nazvan: Deveta Kapija
Režija: Roman Polanski
Glumci: Johnny Depp, Frank Langella, Lena Olin...

Trgovac retkim knjigama, dok traži poslednja dva demonska spisa, ulazi u misteriju protkanu natprirodnim.

Kada neko zna, on zna. Roman Polanski donosi još jedan sjajan i vazda potcenjen film. Film nosi mistiku na kakvu nas je polanski navikao još u genijalnoj Rozmerinoj Bebi. Zbog toga je atmosfera u filmu savršena. Zbog takve atmosfere, sjajna misterija postaje još bolja. Zbog takve misterije film je užasno zanimljiv i napet. Kada na sve to dodamo vrhunske glumce, rezultat nikako nije mogao omanuti. U očima nekih je omanuo jer ili ne žele da prihvate simboliku i kraj koji film nosi ili je ne shvataju. O tom kraju ću na kraju teksta. Već ranije sam govorio da glavni cilj horora nije da zaplaši. Ovaj film nema neke strašne scene, ali su ova genijalna atmosfera i odlična simbolika nešto nedostižno za 99.99% horor filmova.

Estetski, scene su savršene. Od biblioteka sa antikvarnim knjigama, preko prirode do samih zdanja. Inače, ceo film je sniman u Evropi zato što Polanski ne sme da se vrati u SAD iz zakonskih razloga. Sada zamislite ovo braćo i sestre. Imamo opako zanimljivu misteriju, imamo mračne sile u njoj. Polanski nam ne daje sve na tacni, već pušta da se ta misterija polako razvija. Priča se ne komplikuje ali postaje složenija što joj je veliki kvalitet. Ono što je sjajno, na nju se samo kaleme događaji. Nijednog momenta ona neće usporiti i dati vam vremena da donosite neke široke zaključke. Ne braćo i sestre, Polanski vas drži u šaci do samog kraja filma.

Ako ste gledali Rozmerinu Bebu, svesni ste kako ovaj čovek ume da složi celu priču i napravi njen zaključak tako da vas ostavi zapanjene i šokirane. Još jednom, veliki majstor pokazuje da ti ne treba mnogo eksplicitnih scena nasilja, da ti ne treba mnogo pojava zla da bi napravio efektan jeziv film. Potrebna ti je sjajna priča i inteligencija kojom ćeš je protkati. Polanski je u tome majstor.

E sada oko spornog kraja. On jeste donekle konfuzan i može da vam promakne smisao. Ako spadate u one koji ga nisu shvatili ili koji ga neće shvatiti, pokušaću da vam pomognem a da ne spoilujem. Naravno braćo i sestre, ako neko od vas ima drugačije tumačenje, neka ga podeli sa svima nama. Sam kraj nosi genijalan preokret koji može da vam promakne. Zapitajte se samo jedno, da li bi vam veći uspeh bio da privolite nekog ko želi biti s vama ili da privolite nekog ko se bori protiv vas...

Hemijska olovka koju Korso koristi je ograničeno izdanje Agata Kristi hemijske olovke. Šifra za ulazak u kuću Borisa Balkana je 666. Knjiga o devet kapija je napisana 1666. Cigarete koje puši Liana Telfer su Black Devils. Deveta Kapija se zove još i Đavolov Toranj.

Kraj. Preokret koji vas ostavi zapanjene i tera vas da dobro razmislite šta ste upravo videli.

Moja ocena: 9/10